Soutěž + školní projekt
Léto 2010
Spolupráce: Jarmila Havířová
Vedoucí práce: Ing. Arch. Jiří Marek
Urbanisticko-architektonické
hledisko
Pro
stavbu nového Pavilonu Slovanské epopeje Alfonse Muchy jsme vybrali
lokalitu bývalého Stalinova pomníku na Letné. Důležitým
faktorem při výběru se pro nás stal požadavek nalézt místo,
které by umožňovalo výstavbu jedinečné architektury, jež by se
mohla stát symbolem města. Místo, kde by stavba tohoto významu
mohla stát hrdě na obdiv a nemusela svým měřítkem konkurovat
stávajícím hmotným objektům, jak by tomu bylo u zbývajících
lokalit. Významná pro nás byla i dopravní dostupnost a blízkost
turistického centra a Pražského hradu, které dodávají místu na
atraktivitě.
Hlavní
pohledová osa od Staroměstského náměstí přes ulicí Pařížskou
a Čechův most je dnes ukončena rozpačitou vzpomínkou na
megalomanský projekt Stalinova památníku v podobě piedestalu
a Metronomem, který zde byl umístěn dočasně před více než
patnácti lety. Že (ne)využití tohoto prostoru v lidech
vyvolává otázky, se můžeme přesvědčit pohledem na různé
projekty, které sem byly za posledních pár let navrženy.
Rozhodli
jsme se tuto osu ukončit horizontálně orientovanou stavbou, která
by byla v jednotě s okolní krajinou. Velká část stavby
je tedy částečně zapuštěná do terénu a na pohled se projevuje
pouze čelní prosklenou stěnou porostlou popínavou rostlinou
(přísavník pětilistý), která proměňuje frontální pohled
v průběhu roku a stavba se tak nestává strnulým obrazem
Letenského svahu, ale koresponduje s proměnlivým okolím.
Stropní konstrukce této hlavní části vytváří rovinu
s planinou. Nad tuto rovinu vystupuje pouze hmota kavárenského
objektu ve tvaru listu jinanu dvoulaločného, který dotváří
panoramatický pohled.
Celá
stavba nahrazuje hmotu stávajícího objektu (včetně podzemní
části), v návrhu tedy počítáme s úpravou
bezprostředního okolí, které se výstavbou poruší. Vzniknou tak
nové pěší a cyklistické komunikace, dojde k vytvoření
relaxační zóny na severní straně kavárenského objektu a
v neposlední řadě k výsadbě nových stromků a zatravnění
ploch.
Architektonicko-výtvarné
hledisko
Celou
stavbu můžeme hmotově rozdělit do dvou základních celků,
podzemní a nadzemní část. Podzemní část se navenek projevuje
pouze čelní stěnou, o které jsme se podrobněji zmínili již
v předchozím bodu průvodní zprávy. Hlavním
architektonicko-výtvarným počinem a dominantou se tak stává
nadzemní část.
Hledání
vhodné formy provázela myšlenka, že chceme vytvořit jedinečnou
a nezaměnitelnou architekturu a tím ukázat, že i v době, kdy
kolem nás vyrůstá množství hranatých komerčních objektů, lze
vytvořit křehkou a organicky jemnou stavbu. Volba tedy padla na
list jinanu dvoulaločného (Ginkgo biloba), který mimo jiné
známe jako symbol svornosti. Tento tvar však také nacházíme
četně na fasádách pražských secesních staveb (jako příklad
můžeme jmenovat Obecní dům, Hlavní nádraží nebo Hotel
Central) a tak se list jinanu pomyslně stává spojovacím článkem
mezi moderní architekturou a secesním uměním Alfonse Muchy.
Tvar je
vymodelován do podoby listu padajícího na vodní hladinu, zde
reprezentovanou mělkým bazénem na severní části objektu.
Vytváří se tak stropní konstrukce, která je odlehčena
transparentními prosklenými stěnami.
Interiérové
a dispoziční řešení
Objekt je
tvořen třemi podlažími spojenými točitým schodištěm a
tubusem s výtahem a rozvodem veškerého technického zařízení
budovy. Do objektu je možné vstoupit v nadzemním podlaží,
kde se nachází kavárna, nebo v úrovni spodní cesty do atria
spodních podlaží.
V druhém
podzemním podlaží se nachází galerie Slovanské epopeje a muzeum
Alfonse Muchy. Bezprostředně za vstupem se nachází atrium
otevřené přes dvě podlaží a osvětlované přes čelní
prosklenou fasádu. Podél tohoto atria je situováno veškeré
zázemí (sklady, denní místnost, kancelář, technická místnost)
a servis pro návštěvníky (pokladna, šatna záchody). Prostor
atria je uzavřen komunikačním jádrem, podél něhož nás chodba
navede do samotných výstavních prostor, jimž dominuje kruhová
místnost, která je středem celé expozice. Výrazným výtvarným
prvkem tohoto prostoru jsou světlíky ve stropní konstrukci, nad
níž se nachází mělký bazén. Světlo, které sem těmito
světlíky proniká pak na stěnách a podlaze rozehrává při
sebemenším zčeření hladiny hru zajímavých struktur a obrazců.
Z této místnosti můžeme volně procházet do jednotlivých
prostor galerie a muzea. Otevřené průchody nám dávají možnost
nahlédnout na část obrazů a nastává tak moment překvapení
postupného objevování velikosti pláten. Plátna jsou nasvícena
systémem wall-washer, která světlo rovnoměrně přenáší na
plátno.
První
nadzemní podlaží je tvořeno pochozí galerií nad prostorem atria
a volnými prostory, které jsou určeny pro dočasné výstavy. Celá
plocha je od atria oddělena pouze skleněným zábradlím, což
prostoru dodává na vzdušnosti a přispívá i k lepšímu
prosvětlení místností.
Nadzemní
podlaží je tvořeno kavárnou a jejím zázemím. Do tohoto
prostoru můžeme vstoupit z obou stran, dále je možnost
projít čelní fasádou na terasu, která v letním období
slouží jako posezení pro návštěvníky, zároveň je zde
ponechán volný průchod, který umožňuje všem návštěvníkům
letenské pláně pohled na celou Prahu.
No comments:
Post a Comment